Psichologinis eksperimentas – mesk rūkyti lengvai

Rūkai? Rūkai daug? Nori mesti? Aš buvau čia, tiksliau esu ten kur ir tu. Rūkau apie 5-6 metus ir rūkau daug. Į dieną kažkur 15-18 cigarečių kas sudaro arti vieno pakelio į dieną. Bet noriu mesti. Jau bandžiau porą kartų mesti rūkyti bet nesėkmingai. Mėginu dar kartą.

Rūkymas ir metimas rūkyti labai populiari tema. Yra daug informacijos, straipsnių, patarimų. Iš draugų esu girdėjęs apie Allen Carr knygą “Lengvas būdas mesti rūkyti”, kuri padėjo jiems atsisakyti šio blogo įpročio, bet aš neskaičiau jos ir nenagrinėjau gausybės kitų patarimų. Aš nutariau atlikti eksperimentą su savo psichologija ir mesti rūkyti savo jėgomis. Pradedam.

Kas yra rūkymas?

Rūkymas yra viena labiausiai paplitusi priklausomybės liga, tarptautinėje ligų klasifikacijoje TLK-10 klasifikuojama kaip psichikos ir elgesio sutrikimas vartojant tabaką. Ši priklausomybės rūšis lemia daugiau sveikatos problemų ir priešlaikinių mirčių negu visos kitos legalios ir nelegalios narkotinės medžiagos kartu paėmus.
Pagrindinė priklausomybę sukelianti medžiaga yra nikotinas, užsirūkius nikotinas pasiekia smegenis greičiau nei per 10 s. Priklausomybę nuo tabako nulemia ne tik specifinis nikotino poveikis centrinei nervų sistemai, bet ir sociokultūriniai veiksniai, ir psichofiziologiniai individo ypatumai. Todėl ir priklausomybė yra dvejopa: fizinė (farmakologinė) ir psichologinė (psichosocialinė).

Fizinė priklausomybė pasireiškia dėl to, kad nikotinas skatina neuromediatorių (dopamino, serotonino, norepinefrino ir kt.) išsiskyrimą smegenyse ir veikia kaip stimuliatorius ir lengvas euforiantas. Dėl to rūkantysis patiria trumpalaikį energijos ir nuotaikos pakilimą, pagerėja jo dėmesio koncentracija ir veiklumas, išnyksta alkis. Tačiau gana greitai atsiranda fiziologinis organizmo poreikis reguliariai gauti individualią nikotino dozę ir taip palaikyti įprastinę normalią savijautą.

Psichologinė priklausomybė – tai įprotis rūkyti tam tikrose situacijose (po valgio, prie kavos ar alaus bokalo, susitikus su draugais, pertraukos metu, kalbant telefonu ir pan.). Išvystyti psichologinę priklausomybę yra labiau linkę turintys bendravimo sunkumų asmenys, tie kuriems sunkiau prisitaikyti naujose socialinėse situacijose, rūkymas jiems tampa veiksminga priemonė susidoroti su vidiniu nerimu ir įtampa. Tačiau nesvarbu kokie bebūtų rūkymo motyvai, fiziologinei priklausomybei atsirasti užtenka vos keleto mėnesių intensyvaus rūkymo.

Kas svarbiausia prieš metant rūkyti?

Motyvacija. Noras keisti blogą įprotį geru. Sveikata. Jei tau patinka rūkyti ir tu nematai jokios žalos savo sveikatai ir piniginei, tai gali nebeskaityti šito straipsnio. Sėkmės rūkant, bet aš noriu išmesti šį blogą įprotį. Nepasaint to, kad rūkymas kenkia dantims, plaučiams, potencijai, jis taip pat kenkia ir finansams. Per mėnesį aš išleidžiu apie 60 EUR kas sudaro apie 700 EUR per metus laiko. Išeitų gera kelionė į Graikija su viskas įskaičiuota, o dabar visa tai paleidžiu pilkais dūmais. Čia kaip ir alhogolizme, pirma pripažink, kad turi bėdą, o tada ieškok būdų jai įveikti.

Viskas mūsų psichologijoje.

Aš stipriai esu įsitikinęs, jog rūkymas yra blogas įprotis. Įpročius galime keisti. Meškas išdresiruoja važinėti dviračiu, balandžius skraidyti, o liūtus šokinėti per ugnies žiedus. Viskas glūdi mūsų smegenyse ir mes esam įgalūs juos valdyti. Svarbu sąmaningai suvokti problemą ir treniruotį psichologiją tinkama linkme. Pavyzdžiui kai pamatai patrauklią merginą – užsimanai sekso, bet nepuoli mautis kelnių, noras ateina ir praeina, nes sąmoningai suvoki, kad to nebus. Taip pat ir su alkio jausmu. Jei per įtemptą darbų krūvį nespėji papietauti ir pavalgai tik vakare po darbų, organizmas yra pajėgus susidoroti su alkio jausmu. Taip ir su rūkymu. Tai tik įprotis.

Bandymas eksperimentuoti su savo protu.

Aš nusprendžiau pažaisti žaidimą su savo protu. Rūkydavau kas 30 min, tiksliai kaip laikrodukas, bet dabar nusprendžiau pailginti laiko intervalus tarp rūkymo. Vietoj 30 min, dabar einu rūkyti kas 60 min. Pirmos dienos gali būti nelengvos, bet smegenys pripras prie tokio intevalo ir laikui bėgant pojūčiai susinormalizuos. Aš pradėjau intervalų ilginimą Balandžio 1 dieną. Dar esu išbandęs užkandžių metodą vietoj rūkymo. Kai užsinoriu rūkyti suvalgau keletą riešutų. Tinka ir datulės, razinos ar vynuogės, pasirink ką mėgsti ir pabandyk kramtyti vietoj cigaretės. Mano tikslas palaipsniui mažinti rūkymą. Per pirmas dvi savaites sieksiu sumažinti rūkymą iki 60 min intervalo, sekančias dvi savaites pasistengsiu rūkyti kas 120 min. Stebėsiu organizmą ir ypatingai mąstymą tokio eksperimento metu ir nuspręsiu tolimesnius veiksmus. Tikiu, kad lengvai mesti rūkyti gali pavykti per 3-4 mėnesius. Pažiūrėkim kas iš viso šio eksperimento gausis.

Jei būsi girdėjęs tokį metodą, nieko baisaus. Aš jį sugalvojau pats, bet tikiu, jog yra galimybė, jog tokį metodą jau kas nors aprašė. Nesiekiu sukurti naujo metodo metantiems rūkyti, tiesiog ieškau optimalaus varianto savo asmeniniam pavyzdžiui. Jei pavyks man – pavyks ir tau.

Leave a Reply